Elgondolkodtál már azon, miért látható időnként a következő szolgáltatói tájékoztatás?
„Az árapály miatt a holnap délelőtti járat 09:40-kor indul.''
Nos, ez annak köszönhető, hogy az árapály következtében a hajók fedélzete akár 10 méterrel is megemelkedhet illetve lesüllyedhet két látogatás között.
A legnagyobb árapály-ingadozás a világon Kanadában, az Új-Brunswickot és Új-Skóciát elválasztó Fundy-öbölben mérhető. Az év bizonyos szakaszaiban a dagály és az apály vízszintje között 16,3 méter különbség is lehet az öbölben, ami magasabb, mint egy háromemeletes ház! Az Egyesült Királyságban Holyheadnél az árapály szintkülönbsége akár 6 méter Liverpoolnál közel 10 méter, Imminghamnél a keleti parton pedig időnként több mint 7 méter is lehet.
Szökőár
A legnagyobb előforduló apály-dagály ingadozás az úgynevezett szökőár (nem összetévesztendő a cunamival!). Angol neve (spring tide) ellenére ez semmilyen összefüggésben nem áll az évszakokkal, hanem újholdkor és teliholdkor következik be, amikor a Föld, a Nap és a Hold egy vonalban van. A szökőár után hét nappal a Nap és a Hold derékszögben áll egymással. Ilyenkor a Nap az óceánra gyakorolt tömegvonzása részlegesen kioltja a Hold vízre gyakorolt tömegvonzását, így mérsékelt árapály alakul ki, az úgynevezett vakár (neap tide), mely során a dagályok vízszintje valamivel alacsonyabb, az apályoké pedig valamivel magasabb az átlagnál. Vakár a Hold első és harmadik negyedében figyelhető meg
Felhajtóhíd
Azonban bármit tesznek is éppen a bolygók és a csillagok, a hajóknak akadálytalanul partot kell érniük a ki- és berakodás érdekében. A hajó fedélzetét és a partot összekötő rámpát felhajtóhídnak (linkspan) nevezik, és ezek a hidak a legkülönbözőbb formát és méretet ölthetik. Némelyikük még hatalmas lebegő pontonokhoz is csatlakozik, mint például Killingholme-ban, a Humber folyó egyik árapály kikötőjében. Ezek az óriási szerkezetek az árapály ingadozásával együtt emelkednek és süllyednek egyfajta lebegő kis szigetet alkotva, amelyhez a felhajtóhidat rögzítik.
Érdekes módon a kikötőtől, a tengerfenék jellegétől, az árapály-ingadozástól és a hajó jellemzőitől függően számos megoldás áll a mérnökök rendelkezésére. A dél-walesi Fishguardban egy felemelhető állvány segítségével hozzák létre az összeköttetést. Ez a négylábú szerkezet a tengerfenéken áll, és a négy sarkát kilincsmű segítségével egyszerűen felemelik a megfelelő magasságig, amíg el nem érik az éppen aktuális árapály szintet.
A Killingholme-ban alkalmazott sejtbetonnal töltött lebegő ponton egy hatalmas, 80 x 30 méteres építmény, amelyet egy 80 méter hosszúságú, kétirányú híd köt össze a szárazfölddel, mely a ponton árapály-ingadozásával együtt, zsanéros megoldással emelkedik és süllyed.
Az állandó, mobil vagy lebegő szerkezetek formájában készíthető felhajtóhidak közvetlen vagy közvetett összeköttetést biztosítanak minden RoRo komp rakfedélzetével.
Ha legközelebb a Freightlink által kínált 1000 útvonal valamelyikén utazol, szánj egy pillanatot arra, hogy megcsodáld e hihetetlen mérnöki csodák tervezőinek és üzemeltetőinek zsenialitását és tudását. Nélkülük a legkiválóbb hajók és kompok k menetrendjei is komoly akadályokba ütköznének.
United Kingdom
Republic of Ireland
Polska
România
Republica Moldova
Российская Федерация
Украина
Республика Беларусь
Литва
Латвия
Эстония
Deutschland
Schweiz
Österreich
Lichtenstein
Belgien
Luxemburg
Magyarország
Česká republika
Slovenská republika.
España
Italia
Bulgaria