A tehergépkocsi-vezetőket törvény kötelezi bizonyos órányi pihenésre naponta.
Hogyan befolyásolják azonban a komputazások a sofőrök pihenőidejét? Ebben a cikkben a legfrissebb egyesült királysági és európai uniós jogszabályokat tekintjük át.
Hasznos egyesült királysági állami hivatkozások
Pihenés a kompokon – brit jogszabályok
Nagy-Britanniában nincs sok hivatalos útmutató arra vonatkozóan, hogyan befolyásolhatják a komputazások a járművezetők pihenőidejét.
Ez részben talán Nagy-Britannia földrajzi adottságaival magyarázható (a belföldi komputazások ritkán tartanak tovább néhány óránál).
Ennek ellenére érvényben vannak kötelező érvényű jogszabályok a sofőrök pihenőidejére vonatkozóan, amelyeket szigorúan be kell tartani.
Nagy-Britanniában törvényi előírás, hogy a járművezetőknek minden nap ki kell tölteniük a teljes pihenőidejüket, vagyis 11 órát. Ez azt jelenti, hogy a komputazásokat is bele kell számítani a sofőr pihenőidejébe.
Tehát ha egy járművezető egy 30 perces időtartamot szán a pihenőideje alatt arra, hogy beléptesse járművét a komp fedélzetére, majd további 30 percet a kiszállásra, akkor ezt az 1 óra pihenést be kell pótolnia, vagyis további 1 óra pihenéssel kell számolnia (tehát összesen 12 óra pihenőidővel).
(Felhívjuk figyelmedet arra, hogy a járművezető pihenőidejét legfeljebb kétszer lehet megszakítani, és ez a két megszakítás összesen legfeljebb egy óra időtartamú lehet.)
Az Európai Unióban azonban a sofőrök vezetési óráira és a komputazások alatti pihenőidejére vonatkozó jogszabályok valamivel bonyolultabbak.
Pihenés kompokon – jogszabályok az Európai Unióban
Az Európai Unióban a járművezetők naponta 11 óra pihenésre jogosultak. A brit szabályoktól eltérően az EU megengedi, hogy ezt a pihenést egybefüggő 11 órás időszakban, vagy két részletben, egy 3 órás és egy 9 órás pihenőidőszak formájában használják ki.
A komp fedélzetén igénybe vehető pihenés ideje attól függ, mennyit pihen a sofőr a komputazás előtt vagy után, illetve mennyi ideig tart a komputazás.
Ha például a járművezető 3 órát pihen a kompút előtt, kihasználhatja maradék 9 órás pihenőidejét a komputazás alatt, vagy fordítva, feltéve, hogy a teljes pihenőidő ugyanazon 24 órán belülre esik.
Ha a sofőr inkább egyetlen 11 órás pihenőidőt vesz igénybe, nem lehet 12 óránál hosszabb idő a műszakod kezdete és a kikötőbe való megérkezés között. Ennek az a célja, hogy egy 11 órás pihenőidőt ki lehessen használni a komp fedélzetén, és ez idő alatt a járművezetőnek hozzá kell férnie egy kabinhoz vagy ágyhoz.
Ha nincs rendelkezésre álló kabin vagy ágy, akkor ez az időszak nem számít pihenőidőnek.
Megszakított pihenés
Amint korábban említettük, a járművezetők az Európai Unióban választhatnak, hogy egyetlen összefüggő 11 órás pihenőidőt, vagy egy 9 és egy 3 órás pihenést vesznek-e igénybe (egy 24 órás munkaidőn belül).
Az EU jogszabályai szerint a sofőr pihenését félbe lehet szakítani (például a kompra való berakodás vagy kirakodás miatt) összesen legfeljebb 1 órára, maximum 2 külön alkalommal.
Ha a járművezető két külön időszakban tölti pihenőidejét (egy 9 órás és egy 3 órás időszakban), akkor mindkét megszakításnak ugyanabba a pihenési időszakba kell esnie.
Ha az EU-ban a sofőr megszakítja a pihenését, a törvény nem jogosítja fel arra, hogy plusz pihenőidő hozzáadásával bepótolja az elveszett órát. Ha tehát a járművezető a komputazás előtt 3 órát pihen, majd az utazás alatt 9 órát, de a pihenését kétszer félbeszakítja a kompon, nem jogosult további pihenőidőre.
Utazás egynél több sofőrrel?
Ha egynél több járművezető utazik, akkor némileg módosulnak a szabályok. Kettő vagy többtagú személyzet esetén a 9 órás napi pihenőidő elegendőnek tekinthető, szemben az egyetlen sofőrre vonatkozó napi 11 órával.
Pihenő a sofőröknek: Nagy-Britannia vagy EU
Mindkét területen (Nagy-Britannia és az Európai Unió) legfeljebb 2 alkalommal lehet megszakítani a járművezető pihenőidejét.
A legnagyobb különbség azonban a jogszabályok között az, hogy az EU-ban a normál 11 órás pihenőidő maximum kétszer (összesen 1 órára) szakítható meg, jellemzően a kompra való fel- és leszállásra.
A brit jogszabályok ezzel szemben ragaszkodnak ahhoz, hogy a teljes 11 órás pihenőidőt igénybe kell venni, és a megszakítások következtében elveszett időt be kell pótolni.
A járművezetőknek azokat az előírásokat kell követniük, amelyek arra a területre érvényesek, ahol éppen tartózkodnak.
A sofőrök pihenőidejével kapcsolatos bővebb tudnivalókért, nézd meg a Járművezetői vezetési- és pihenőidőre vonatkozó hivatalos útmutatót az Egyesült Királyság kormányzati weboldalán.
Sofőr vagy, esetleg járművezetők csoportját irányítod? Minden eddiginél egyszerűbbé tettük számodra a kompjegyfoglalást. Search & Book (Keresés és foglalás) szolgáltatásunk segítségével gyerekjáték a jegyfoglalás a teherkompokra és a teherszállító alagutakba.
Hasznosnak találtad ezt a cikket? Akkor iratkozz fel levelezőlistánkra, hogy soha ne maradj le a fontos hírekről.
United Kingdom
Republic of Ireland
Polska
România
Republica Moldova
Российская Федерация
Украина
Республика Беларусь
Литва
Латвия
Эстония
Deutschland
Schweiz
Österreich
Lichtenstein
Belgien
Luxemburg
Magyarország
Česká republika
Slovenská republika.
España
Italia
Bulgaria