2020. január 1-jétől az ír-tengeri kompszolgáltatóknak be kell tartaniuk az új rendeleteket a hajóik főmotorjait meghajtó üzemanyagban felhasznált kén mennyiségére vonatkozóan.
Januártól kezdve a hajók fedélzetén új, világszerte érvényes kénszabályozás lesz érvényben, amely a kéntartalmat az üzemanyag 0,5%-ára korlátozza. Ennek a rendeletnek a célja a hajók által termelt kén-oxid mennyiségének jelentős csökkentése, ami jelentős egészségügyi és környezeti előnyökkel jár a bolygó számára, különösen a kikötők és partok közelében élő lakosságra nézve. A kén-oxidokról ismert, hogy légúti tüneteket, savas esőket okoznak és károsítják a növényzetet.
Kénre vonatkozó határértékek
A hajók számára a „bunker” olaj fő típusa a nehéz fűtőolaj, amelyet nyersolajból nyernek ki desztillációval. A kén megtalálható a nyersolajban, és elégetéskor benne van a hajók kibocsátásában. A hajók által okozott szennyezés megelőzéséről szóló nemzetközi egyezményt 2005 óta alkalmazzák a hajók kén-oxid-kibocsátásának csökkentésére.
2019. december 31-ig a hajók üzemanyagának kéntartalmára vonatkozó határérték továbbra is 3,5% a kibocsátás-ellenőrzési területeken kívül közlekedő kompok esetében. Az Ír-tenger jelenleg a kibocsátás-ellenőrzési területeken kívül található, de 2020. január 1-jétől az üzemeltetők jogilag kötelezve lesznek arra, hogy hajóik megfeleljenek az új alsó határértéknek. Alternatív megoldásként megváltoztathatják a használt üzemanyagot vagy a kibocsátások csökkentésének módját.
Alternatív üzemanyagok
Új alacsony kéntartalmú üzemanyagok (pl. a cseppfolyósított földgáz (LNG) és a bioüzemanyag) állnak rendelkezésre, de ezek költségei meghaladják a jelenlegi üzemanyag költségeit. Az üzemanyag a kompszolgáltató teljes költségének nagy részét teszi ki, és ez az elkerülhetetlen, további költség az új, alacsony kéntartalom pótlékaként fog áthárulni az ügyfelekre. Ez valószínűleg megnövelt BAF/MARPOL-díjakon keresztül lesz áthárítva, bár egyes üzemeltetők kijelentették, hogy a jelenlegi BAF-pótdíjat új üzemanyag-pótlékkal fogják helyettesíteni. Az új pótdíjat valószínűleg decemberben fogják bevezetni, így biztosítva a január 1-jei határidő betartását. Az átállás bonyolult folyamatnak bizonyulhat, és a nem megfelelő üzemanyagot minden hajóból teljesen el kell távolítani.
Phil Simpson, a Freightlink igazgatója a következőt jelentette ki:
Minthogy az Ír-tenger EU kéntartalomra vonatkozó irányelve alóli mentessége a végéhez közeledik, 2020 januárjától az ír-tengeri kompokra ugyanazok a szabályok fognak vonatkozni, mint a többi hajózási területek hajóira. Noha a költségnövekedést soha nem várják szívesen, ez az időpont már évek óta ismert, és az európai fuvarozók évek óta fizettek ilyen pótdíjakat különféle hajózási útvonalakon.
Alternatív, de drága megoldásként a kompok továbbra is vásárolhatnak nehéz fűtőolajat, és telepíthetnek hozzá „füstgázszűrőket” a kipufogógázokba kijutó kén-oxid kibocsátásának csökkentése érdekében. Ez a megoldás ellentmondásos. Számos kikötő, ideértve a dublini kikötőt is, környezetvédelmi okokból tiltja a nyitott hurkos füstgázszűrő-kivitelek használatát. A két Ír-tengeri üzemeltető, a Seatruck és a P&O Ferries már bejelentette, hogy az új 0,5%-os üzemanyagot fogja használni, nem pedig a füstgázszűrős megoldást.
Érdemes megjegyezni, hogy a kompokkal szállított rakomány és utasok mennyisége miatt ezek továbbra is az egyik leghatékonyabb közlekedési módok. A jobb energia-hatékonysági technológiákba történő beruházással a hajók kevesebb üzemanyagot égetnek el, ami alacsonyabb kibocsátást eredményez.
United Kingdom
Republic of Ireland
Polska
România
Republica Moldova
Российская Федерация
Украина
Республика Беларусь
Литва
Латвия
Эстония
Deutschland
Schweiz
Österreich
Lichtenstein
Belgien
Luxemburg
Magyarország
Česká republika
Slovenská republika.
España
Italia
Bulgaria