A brit Tengeri Balesetek Vizsgálóbizottsága (MAIB) nemrégiben közzétett egy jelentést a European Causeway kompon történt tehergépjármű-elmozdulásról. A beleset az észak-írországi Larne és a skóciai Cairnryan kikötők közötti egyik átkelés során, rossz időjárási körülmények között következett be.
A nemzetközi jogszabályok és az iparág legjobb gyakorlatai határozzák meg azokat a törvényeket, amelyeket a kompüzemeltetőknek be kell tartaniuk. Ezek egyike az, hogy az utasoknak tilos a ro-ro fedélzeten tartózkodniuk, amikor a komp a tengeren közlekedik.
A Larne – Cairnryan átkelés során legalább hat járművezető annak ellenére a járművében maradt, hogy a hajó személyzete arra utasította őket, hogy járműveik leparkolása és rögzítése után hagyják el a fedélzetet. Négy járművezető felborult járművekbe ragadt, egy pedig csapdába esett egy jármű alatt, és addig ott kellett maradniuk, amíg a Cairnryan kikötőjében készenlétben álló katasztrófavédelmi szolgálat ki nem tudta szabadítani őket. Szerencsére senki sem sérült meg a balesetben. A járművekben maradás azonban nem csupán erre az útvonalra jellemző, hanem másutt is gyakori problémának számít.
A kompok járműfedélzete kockázatos és potenciálisan életveszélyes környezet. Az utazás alatt ezen a fedélzeten csak a szakképzett személyzet tartózkodhat, akik azért vannak ott, hogy személy- és vagyonvédelmi őrjáratokat végezzenek. Azok a járművezetők, akik a felszólítás ellenére a járműfedélzeten maradnak, saját magukra jelentenek veszélyt, ráadásul a vészhelyzeti műveleteket is késleltethetik, különösen tűz esetén. Ha a tűzoltórendszerek aktiválása azért szenved késedelmet a járműfedélzeten, mert létszámellenőrzést kell tartani a komp fedélzetén lévő összes személyről, és kiderül, hogy néhányan hiányoznak, az katasztrofális következményekkel járhat az egész hajóra, minden utasára és a környezetre nézve egyaránt.
Sőt, mi több, a járművük fülkéjében maradó sofőrökre fulladásveszély is leselkedhet a tűz vagy a tűzoltórendszerek miatt.
A MAIB arra szólította fel a Road Haulage Association (a brit Közúti Árufuvarozók Szövetségének) tagjait, hogy
„tegyenek határozott lépéseket a sofőrök biztonságának fokozása és szavatolása érdekében azáltal, hogy segítik a kompüzemeltetőket annak a problémának a megoldásában, hogy a járművezetők ne maradjanak tehergépjárművük fülkéjében a ro-ro járműfedélzeteken”
Ne feledje, hogy ha nem tartja be a szabályt és a tiltás ellenére járművének fülkéjében marad a kompon, azzal nemcsak a saját, hanem mindenki más életét is veszélyezteti a hajón.
United Kingdom
Republic of Ireland
Polska
România
Republica Moldova
Российская Федерация
Украина
Республика Беларусь
Литва
Латвия
Эстония
Deutschland
Schweiz
Österreich
Lichtenstein
Belgien
Luxemburg
Magyarország
Česká republika
Slovenská republika.
España
Italia
Bulgaria