Az Európai Unió által 2024. január 1-jétől bevezetni kívánt kibocsátás-kereskedelmi rendszer (ETS) hatására valószínűleg emelkedni fog a kompjegyek ára.
Mi az EU ETS?
Annak ellenére, hogy az Európai Unió kibocsátás-kereskedelmi rendszere már közel 20 éve létezik, a komp iparágra mostanáig nem vonatkoztak az ezzel kapcsolatos jogszabályok.
2024. január 1-jétől az 5 000 BT-t (bruttó tonnatartalom) meghaladó teherkompok az EU kibocsátás-kereskedelmi rendszerének (ETS) hatálya alá fognak tartozni, és ugyanez fog vonatkozni a személyszállító kompokra is.
A következőket érdemes tudni az EU ETS rendszeréről:
1. Az üzemeltetők éves CO2-kibocsátási egységet kapnak
Az új „szénadó” hatálya alá eső kompüzemeltetők elegendő EU kibocsátási egységet kapnak teljes éves kibocsátásuk lefedésére.
2. Ezeket az egységeket azonban idővel csökkenteni fogják
A kibocsátások felső határát azonban minden évben csökkentik. A határértéken felüli kibocsátásokért pedig fizetniük kell az üzemeltetőknek. A jelenlegi tonnánkénti plusz CO2-kibocsátási költségeket itt tekintheti meg.
A kibocsátási egységeket ebben az időszakban a következő értékekkel fogják csökkenteni:
- 2024. január 1-jétől 40% csökkentés
- 2025. január 1-jétől 70% csökkentés
- 2026. január 1-jétől 100% csökkentés
3. A kibocsátási egységek elcserélhetők
Különböző okokból egyes üzemeltetők könnyebben tudják majd csökkenteni károsanyag-kibocsátásukat az EU szabványoknak való megfelelés érdekében, ezért a kibocsátási egységek eladhatók, megvásárolhatók és átvihetők.
A hajótulajdonosok vásárolhatnak plusz (felhasználatlan) egységeket más vállalatoktól, eladhatják saját felhasználatlan egységeiket, sőt akár átvihetik felhasználatlan egységeiket egyik évről a másikra.
A teljes károsanyag-kibocsátás így is tud csökkenni, és a vállalatok csak a szükségtelen kibocsátásokat mérsékelik.
Miért vezetik be az EU kibocsátás-kereskedelmi rendszerét a hajózásban?
Az Európai Unió azért vezeti be az ETS rendszert a hajózásban, hogy teljes károsanyag-kibocsátásuk csökkentésére ösztönözze a hajótulajdonosokat. Azok, akik nem teszik meg ezt, nagy büntetésekre vagy pénzbírságokra számíthatnak, sőt bizonyos esetekben akár fel is tartóztathatják hajójukat/hajóikat.
Az EU kibocsátás-kereskedelmi rendszerének bevezetése következtében megemelkednek a kompjegyek árai.
Amint az EU ETS rendszere hatályba lép a hajózásban, folyamatosan tájékoztatjuk Önöket minden újabb változásról. Értékesítő munkatársaink ezalatt továbbra is azon dolgoznak majd, hogy megtalálják Önöknek a legkedvezőbb árú hajóútvonalakat. Iratkozzon fel levelezőlistánkra, hogy mindig értesüljön az iparág eseményeiről, és soha ne maradjon le a fontos hírekről.
United Kingdom
Republic of Ireland
Polska
România
Republica Moldova
Российская Федерация
Украина
Республика Беларусь
Литва
Латвия
Эстония
Deutschland
Schweiz
Österreich
Lichtenstein
Belgien
Luxemburg
Magyarország
Česká republika
Slovenská republika.
España
Italia
Bulgaria