
2025. április 28-án egy Enveloppe Logistique Obligatoire (ELO, Kötelező Logisztikai Boríték) elnevezésű iratot vezetnek be a Nagy-Britannia és Franciaország között szállított árukra vonatkozóan, amely 2025. szeptember 1-jétől lép kötelezően hatályba.
Az ELO a GMR-hez hasonlóan arra szolgál, hogy tájékoztassa a vámhatóságot arról, hogy minden vámellenőrzési eljárást sikeresen végrehajtottak (mielőtt a jármű a kikötőbe érkezik).
Az ELO-ról a szállítmányozónak kell gondoskodnia
Miért vezetik be a Kötelező Logisztikai Borítékot (ELO)?
Az ELO bevezetése időt takarít meg a járművezetőknek a kikötőben.
Amikor a határátlépéshez szükséges összes iratot és adatot (például az ENS-t, az import, export és tranzit nyilatkozatokat) egyetlen ELO vonalkódba egyesítik, a sofőrnek a beléptetésnél több különböző információ helyett csak egyetlen információt kell bemutatnia. Ezáltal a járművet és a nyilatkozatokat „össze lehet kapcsolni”.
Hogyan működik?
Komp-/vonatút előtt
A kikötőbe érkezést megelőzően a fuvarozóknak ki kell jelölniük egy ELO készítőt, aki regisztrál egy Prodouane-fiókot és feltölti az adatokat az ELO igényléséhez.
Ezután a sofőr bemutatja GMR-jét és egyszeri ELO vonalkódját.
A kompon / vonaton
Az átkelés alatt kockázatértékelést végeznek, és a sofőr megnézheti a jármű státuszát a képernyőkön. Innen megtudhatja, hogy hová kell mennie, miután leszállt a kompról vagy vonatról.
A komp-/vonatút után
A kompról vagy vonatról való leszállást követően a járművet két sáv egyikére irányítják. Ha nincs szükség további ellenőrzésre, a zöld sávba sorolhat, ha pedig további ellenőrzéseket is kell végezni, vagy még nem készült el a kockázatértékelés, a narancssárga sávba kell sorolnia.
Ha a sofőrt a zöld sávba irányították, a megszokott módon távozhat a kikötőből. Amennyiben a narancssárga sávba irányították, az első belépési pontnál el kell mennie a vámhivatalhoz.
Teljes ELO ellenőrzőlista fuvarozókna
-
Egy ELO-kezelő kiválasztása
Az ELO-kezelő felelős a Kötelező Logisztikai Boríték (ELO) igényléséhez szükséges adatok csoportosításáért és az ELO igénylés benyújtásáért.
-
Prodouane-fiók regisztrálása
Az ELO-kezelőnek létre kell hoznia egy Prodouane-fiókot a Kötelező Logisztikai Borítékok (ELO) kezeléséhez.
-
Az összes vonatkozó adat megadása az ELO-kezelőnek
Ezek közé tartozik az ENS is, amely minden ELO igénylés kötelező feltétele.
-
Az ELO igénylés(ek) benyújtás
Az ELO-kezelőnek mindegyik járműhöz létre kell hoznia egy Kötelező Logisztikai Boríték (ELO) igénylést (az üres járművek számára is). Miután minden adatot feltöltött az ELO dokumentumba, a hatóság ellenőrzi, hogy minden megvan-e és megfelelő státuszú-e.
-
Egyszeri ELO vonalkód biztosítása a járművezetőnek
A sofőrnek beléptetéskor be kell mutatnia a Kötelező Logisztikai Borítékot (ELO). Amíg a kompon / vonaton tartózkodik, a hatóságok eldöntik, hogy szükség van-e további ellenőrzésekre. Ez fogja meghatározni azt, hogy a járművezetőnek a zöld vagy a narancssárga sávon keresztül (lásd fent) kell elhagynia a kompot / vonatot.
Ennyi! És ami a legjobb, a Freightlink segítségével még egyszerűbb a Kötelező Logisztikai Borítékok (ELO) elkészítése és kezelése.
A törvényi előírások betartása
Kikötői engedély-generátorunk segítségével zökkenőmentesen elkészítheted kikötői engedélyeidet a kompjegyfoglalás során. A generátorral mindent el lehet készíteni, ami az előírások betartásához szükséges, legyen szó akár a GMR-ről, a PBN-ről vagy a Kötelező Logisztikai Borítékról (ELO, hamarosan bevezetésre kerül).
A szakértői vámügyi megoldásokért ismerd meg a Freightlink kikötői engedély-generátort.