2025. április 28-án egy Enveloppe Logistique Obligatoire (ELO, Kötelező Logisztikai Boríték) elnevezésű iratot vezetnek be a Nagy-Britannia és Franciaország között szállított árukra vonatkozóan, amely 2026 január. jétől lép kötelezően hatályba.
Az ELO a GMR-hez hasonlóan arra szolgál, hogy tájékoztassa a vámhatóságot arról, hogy minden vámellenőrzési eljárást sikeresen végrehajtottak (mielőtt a jármű a kikötőbe érkezik).
Az ELO-ról a szállítmányozónak kell gondoskodnia
Miért vezetik be a Kötelező Logisztikai Borítékot (ELO)?
Az ELO bevezetése időt takarít meg a járművezetőknek a kikötőben.
Amikor a határátlépéshez szükséges összes iratot és adatot (például az ENS-t, az import, export és tranzit nyilatkozatokat) egyetlen ELO vonalkódba egyesítik, a sofőrnek a beléptetésnél több különböző információ helyett csak egyetlen információt kell bemutatnia. Ezáltal a járművet és a nyilatkozatokat „össze lehet kapcsolni”.
Hogyan működik?
Komp-/vonatút előtt
A kikötőbe érkezést megelőzően a fuvarozóknak ki kell jelölniük egy ELO készítőt, aki regisztrál egy Prodouane-fiókot és feltölti az adatokat az ELO igényléséhez.
Ezután a sofőr bemutatja GMR-jét és egyszeri ELO vonalkódját.
A kompon / vonaton
Az átkelés alatt kockázatértékelést végeznek, és a sofőr megnézheti a jármű státuszát a képernyőkön. Innen megtudhatja, hogy hová kell mennie, miután leszállt a kompról vagy vonatról.
A komp-/vonatút után
A kompról vagy vonatról való leszállást követően a járművet két sáv egyikére irányítják. Ha nincs szükség további ellenőrzésre, a zöld sávba sorolhat, ha pedig további ellenőrzéseket is kell végezni, vagy még nem készült el a kockázatértékelés, a narancssárga sávba kell sorolnia.
Ha a sofőrt a zöld sávba irányították, a megszokott módon távozhat a kikötőből. Amennyiben a narancssárga sávba irányították, az első belépési pontnál el kell mennie a vámhivatalhoz.
Teljes ELO ellenőrzőlista fuvarozókna
-
Egy ELO-kezelő kiválasztása
Az ELO-kezelő felelős a Kötelező Logisztikai Boríték (ELO) igényléséhez szükséges adatok csoportosításáért és az ELO igénylés benyújtásáért.
-
Prodouane-fiók regisztrálása
Az ELO-kezelőnek létre kell hoznia egy Prodouane-fiókot a Kötelező Logisztikai Borítékok (ELO) kezeléséhez.
-
Az összes vonatkozó adat megadása az ELO-kezelőnek
Ezek közé tartozik az ENS is, amely minden ELO igénylés kötelező feltétele.
-
Az ELO igénylés(ek) benyújtás
Az ELO-kezelőnek mindegyik járműhöz létre kell hoznia egy Kötelező Logisztikai Boríték (ELO) igénylést (az üres járművek számára is). Miután minden adatot feltöltött az ELO dokumentumba, a hatóság ellenőrzi, hogy minden megvan-e és megfelelő státuszú-e.
-
Egyszeri ELO vonalkód biztosítása a járművezetőnek
A sofőrnek beléptetéskor be kell mutatnia a Kötelező Logisztikai Borítékot (ELO). Amíg a kompon / vonaton tartózkodik, a hatóságok eldöntik, hogy szükség van-e további ellenőrzésekre. Ez fogja meghatározni azt, hogy a járművezetőnek a zöld vagy a narancssárga sávon keresztül (lásd fent) kell elhagynia a kompot / vonatot.
Ennyi! És ami a legjobb, a Freightlink segítségével még egyszerűbb a Kötelező Logisztikai Borítékok (ELO) elkészítése és kezelése.
A törvényi előírások betartása
Kikötői engedély-generátorunk segítségével zökkenőmentesen elkészítheted kikötői engedélyeidet a kompjegyfoglalás során. A generátorral mindent el lehet készíteni, ami az előírások betartásához szükséges, legyen szó akár a GMR-ről, a PBN-ről vagy a Kötelező Logisztikai Borítékról (ELO, hamarosan bevezetésre kerül).
A szakértői vámügyi megoldásokért ismerd meg a Freightlink kikötői engedély-generátort.
United Kingdom
Republic of Ireland
Polska
România
Republica Moldova
Российская Федерация
Украина
Республика Беларусь
Литва
Латвия
Эстония
Deutschland
Schweiz
Österreich
Lichtenstein
Belgien
Luxemburg
Magyarország
Česká republika
Slovenská republika.
España
Italia
Bulgaria