
Minden közlekedési szakember számára az Európai Unió I. mobilitási csomagjának utolsó fázisa kritikus megfelelési akadályt jelent. Ez a mandátum kifejezetten a nemzetközi közúti árufuvarozásban részt vevő könnyű haszongépjárműveket (LCV-ket) célozza meg, vagyis az összes 2,5 és 3,5 tonna közötti, kereskedelmi célú határon átkelő szolgáltatásokhoz használt kisteherautót.
Alábbiakban összefoglaljuk, amit tudnia kell az EU I. mobilitási csomagjának utolsó szakaszáról, hogy könnyű haszongépjármű-flottája megfeleljen a szabályoknak, és elkerülje a hatalmas bírságokat és az üzemeltetés zavarait:
Átmeneti szakaszok
Az átmenet két, nem megkerülhető szakaszban zajlik. A 2026. július 1-jei határidő figyelmen kívül hagyása nem lehetséges, mert az üzemeltetés leállását, jelentős bírságokat és az EU-n belüli alapvető ellátási lánc-kötelezettségek zavarát vonhatja maga után.
1. szakasz: A szabályozási alap (2022 óta)
Az EU 2022-ben kezdte el a könnyű haszongépjárműveknek a nagy tehergépjárművekre vonatkozó szabályozásokhoz való igazítását. Ha vállalkozása nemzetközi fuvarozást végez ezekkel a járművekkel, akkor már most meg kell felelnie a következő piacra jutási szabályoknak:
- A közösségi engedély hiteles másolatának a járműben való tárolása.
- Az EU kabotázs szabályainak szigorú betartása, amelyek korlátozzák a nemzetközi szállítás utáni egymást követő belföldi utakat.
2. szakasz: Technikai és társadalmi változások (2026. július 1.)
A 2026-os határidő bevezeti a legösszetettebb műszaki és társadalmi kötelezettségeket, amelyek a járművezetők jólétére és a végrehajtható ellenőrzésre összpontosítanak:
Kötelező G2V2 intelligens tachográfok: Minden érintett járművet utólagosan felszerelni kell a legújabb G2V2 intelligens tachográfokkal. Ezek az eszközök elengedhetetlenek a határátlépések automatikus naplózásához és a megfelelőség ellenőrzéséhez.
EU vezetési és pihenési időre vonatkozó szabályok: A kishaszongépjármű-vezetőknek teljes mértékben be kell tartaniuk ugyanazokat az EU vezetési és pihenési időre vonatkozó szabályokat (561/2006 rendelet), mint a nehéz tehergépjármű-üzemeltetőknek. Ez a szünetek és pihenőidők gondos tervezését igényli.
A járművezetők kiküldetésére vonatkozó szabályok: A járművezetők mostantól a kiküldött munkavállalókra vonatkozó speciális EU-szabályok hatálya alá tartoznak. A vonatkozó nemzetközi utak esetében ez az IMI-rendszeren keresztül történő nyilatkozatok benyújtását és a fogadó ország bérszabályainak betartását igényli.
A kritikus kockázat: milliók nincsenek tisztában a helyzettel
A határidő sürgősségét fokozza az iparágban tapasztalható hatalmas tudatosság hiány.
Az iparági becslések szerint Európában 300 000-től 2-3 millióig terjedő számú kishaszonjárművet érinthet a változás. A legújabb tanulmányok azonban azt mutatják, hogy az ebben a szegmensben működő üzemeltetők – akik közül sokan kisebb flottákat üzemeltetnek, és nem rendelkeznek külön megfelelési osztályokkal – nagyrészt nincsenek tisztában a tachográf, a vezetési időre vonatkozó szabályok vagy a kiküldetésre vonatkozó szabályok szükségességével.
A G2V2 utólagos felszerelési időpontok lefoglalásának ideje egyre fogy. A járművek nagy száma és a tanúsított műhelyek korlátozott kapacitása (amelyek közül sok már most is elsőbbséget ad a nehéz tehergépjárművek tachográf-frissítésének) miatt ez a széles körű felkészületlenség jelentős üzleti kockázatot jelent.
Ha könnyű haszongépjárművei 2026 júliusáig nem felelnek meg a követelményeknek, akkor lehetséges, hogy forgalomból kivonják őket, és súlyos bírságokat szabnak ki, ami súlyosan befolyásolja expressz és futárszolgáltatás jövedelmezőségét és megbízhatóságát.
Most van itt az ideje, hogy ellenőrizze flottáját, képezze ki személyzetét, és biztosítsa ezeket a fontos átalakítási időpontokat.
Mi segítünk
Miután biztosította könnyű haszongépjárműveinek megfelelőségét, a zökkenőmentes, megbízható működés fenntartása kulcsfontosságú.
A Freightlinknél gondoskodunk arról, hogy az utazás tervezésének többi része zökkenőmentes legyen. Egyszerűsítjük a nemzetközi komp- és alagút jegyek keresésének és foglalásának bonyolult folyamatát, lehetővé téve az új, előírásoknak megfelelő flottájának határon átkelő, hatékony, megbízható és felesleges késedelmek nélküli közlekedését.
Vegye fel velünk a kapcsolatot még ma, hogy megbeszéljük utazási igényeit.
***
Hasznosnak találta ezt a cikket? Iratkozzon fel hírlevelünkre, és ne maradjon le a frissítésekről.