Truck wheels

Magyarországon automatizált bírságot indítanak a túlterhelt teherautók számára a TSM rendszer új funkciójának köszönhetően

Június 1-től Magyarországon a büntetések a túlterhelt járműveken automatikusan kiadásra kerül, anélkül hogy a kocsi megállításra kerülne az új rendszernek köszönhetően.

Habár a magyar közlekedési szövetség ellenzi ezt a megoldást, a magyar kormány úgy döntött, hogy bevezetésre kerül ez a TSM-en belüli új funkció. Innentől kezdve magas büntetések lesznek kiszabva a túlterhelt kamionokra.

Ezek a mérések 107 különböző állomáson történnek meg, Magyarország 89 pontján. Úgy vélik, hogy ez 2 százalékról 50 százalékra fog ugrani, a megbünetett járművek arányát tekintve.

A TSM egy olyan hálózati mérési rendszer, mely Magyarországon működik a díjazási rendszer meglévő elemeire (UD) való kapcsolódás alapján.

Az UD fizetési rendszer hozzá van kapcsolva a WIM érzékelőkhöz, melyek viszont az útvonalon lévő mérési pontokba vannak beleintegrálva. Így lehetséges, hogy a jármű vezetés közben kerüljön mérésre.

A központi IT rendszer határozza meg, hogy a jármű össztömege és tengelyterhelése megfelel-e a vonatkozó előírásoknak. Ráadásul a kamerák úgy vannak installálva, hogy képet is készítsenek a járműről. A rendszer a rendszámtábla alapján behatározza a jármű származási helyét, a tengelyek számát és a jámű típusát.

Amennyiben az autó nincs kiválasztva helyszíni ellenőrzésre, a lehetséges szankcióról szóló döntést postai úton küldik ki a jármű üzemeltetőjének.

Hiba a Rendszerben?

A magyar közlekedési szövetség megkérte az önkormányzatot, hogy egyőre még ne vezessék be a büntetést, hiszen a mérési rendszer nem teljesen megbízható a jelen állás szerint. A hatóságok azonban határozottan kijelentették, hogy az egyesületek által említett problémák már javításra kerültek.

Eredményképp, a TSM rendszer több lépésben került bevezetésre. 2017 szeptember 19-től 2018 május 31-ig a rendszer kizárólag figyelmeztetéseket küldött ki, nem pedig ítéletet a járulékos díjak kivetéséről. Ez után az időpont után:

  • Június 30-ig a büntetés kiszabásra kerül, de csak abban az esetben ha a túlrakás meghaladja a 2 százalékot,
  • Július 1-től 2018 December 31-ig nem lesz büntetés kiszabva amennyiben a túlrakás nem haladja meg az 1 százalékot.

Egyelőre a magyarok nem tudják pontosan meghatározni, hogyan fogják érvényesíteni a TSM rendszer által a külföldi járművezetőkre kiszabott büntetést.

Minél nagyobb a túlrakás, annál nagyobb a büntetés

Mi történik, ha a jármű súlya meghaladja az 500 kg-t? A következő büntetések lépnek érvénybe:

  • 5 százalék meghaladása esetén: 30 ezer forint – 93 euro – a megbízó felelős
  • 5-10 százalék esetén: 80 ezer forint – 250 euro – a megbízó felelős
  • 10-20 százalék 200 ezer forint – 625 euro – a felelősség azt a helyet terheli, ahol a jármű meg lett rakva
  • 20-30 százalék – 350 ezer forint – 1095 euro – a felelősség a szállítóé
  • 30 százelék fölött – 500 ezer forint – 1560 euro – a sofőr felelős.

A számítási hibahatár 5 százalék. A rendszer ezt levonja a mért étékekből és a kapott értéket korrekciónak tekinti. Azonban, ha a tenegelyterhelés vagy a jármű teljes tömege meghaladja az elfogadható szintet akkor automatikusan bírság kerül kiszabásra.

15 június 2018

Keresés és Foglalás

2018 júl 16, h
2018 júl 17, k
Segítségre van szüksége?