A tachográf (másnéven menetíró) már fényévekre jár a hagyományos analóg viaszbevonatú papír diagramtárcsás verziótól. Napjaink digitális tachográfjai elektronikus tárolóeszközt és digitális járművezetői kártyát tartalmaznak, amelyek rögzítik többek között a sebességet, a távolságot, indulási és megállási időpontot. Az új generációs tachográfok, az úgynevezett intelligens menetírók, további funkciókkal bővítik majd a járművezetői tevékenység adatait.
Nemrégiben írtunk arról, hogy mennyire fontos pontosan beállítani a jelenlegi digitális tachográfokat a komphajókon, azonban az új intelligens tachográf már műholdas helymeghatározással, rövid hatótávolságú kommunikációs technológiával és telematikai rendszerrel működnek. Mindez nagyban hozzájárul majd a jobb útviszonyok feltérképezéséhez, a könnyebb parkoláshoz és ahhoz, hogy a járművezetők távolról is lekérdezhessék a számukra fontos adatokat.
A jelenlegi digitális menetírók kézi bevitelű országkódokat rögzítenek, míg az új generációs tachográfok automatikusan rögzítenek majd három fontos helymeghatározási adatot: az indulási helyet, háromórás időintervallumokat és az érkezési helyet. Mindez azt teszi majd lehetővé a közúti ellenőrző szerveknek, hogy az elhaladó jármű megállítása nélkül tudják megállapítani, pontosak-e a tachográf adatai.
A negyedik generációs tachográf-készülékek pedig még a fedélzeti telematikai rendszerekkel való adatmegosztásra is képesek lesznek, ennek köszönhetően pedig minden információ egyetlen helyről lesz elérhető, valós időben.
Az EU-jogszabályok 1C melléklete szerint 2019. júniusától minden új teherautónak intelligens tachográffal kell rendelkeznie. A becslések szerint azonban a meglévő járműveknek 2024-ig van idejük arra, hogy rendelkezzenek az utólag felszerelt intelligens eszközzel.
Utalások vannak arra is, hogy a közeljövőben a teherautóknak is rendelkezniük kell tachográffal, illetve a gépjárművezetők munkaóráinak adatrögzítésével, továbbá pedig arra, hogy a jármű-üzemeltetőknek további engedélyeket kell majd beszerezniük. Valószínűnek tartható az, hogy a 2,4 tonnás és a belföldön közlekedő teherautók mentesülnek az új határozat alól, és csak a 2,4 tonnát meghaladó és ellenszolgáltatást nyújtó járművekre vonatkoznak majd a szabályok.
Ön hogyan vélekedik az intelligens tachográfról? Segíti vagy hátráltatja a szállítási műveleteket? Teherszállítási üzemeltetőként jó hír az Ön cégének az új tachográf és a gépjárművezetők munkaóráinak adatrögzítése?
United Kingdom
Republic of Ireland
Polska
România
Republica Moldova
Российская Федерация
Украина
Республика Беларусь
Литва
Латвия
Эстония
Deutschland
Schweiz
Österreich
Lichtenstein
Belgien
Luxemburg
Magyarország
Česká republika
Slovenská republika.
España
Italia
Bulgaria