A tengeri szállítási ágazat a nulla kibocsátású jövő felé halad, az új, technológiailag fejlett hajók és a meglévő flottákban tisztább üzemanyagok használatának kombinálásával. Ez az átalakulás különösen nyilvánvaló a Balti-tengeren, ahol a hajózási társaságok jelentős beruházásokat hajtanak végre a fenntartható megoldásokba, hogy elérjék az ambiciózus dekarbonizációs célokat.
Lengyelország csatlakozik a zöld flottához: Jantar Unity
2025. szeptember 15-én Lengyelország jelentős mérföldkőhöz érkezett a Jantar Unity üzembe helyezésével, amely az első a POLSCA Baltic Ferries projekt számára épített új típusú modern Ro-Pax kompok közül. A gdański hajógyárban épített hajó jelenleg tengeri próbaúton van, ami fontos lépés a 2026 elején történő üzembe helyezése előtt.
Az új osztályú kompok a fejlett hajóépítés bizonyítékai. Minden hajó 195,6 méter hosszú és 32,2 méter széles lesz, teherautók és személyautók számára 4100 négyzetméteres raktérrel rendelkezik. A kompok legfeljebb 400 utast és 50 legénységi tagot tudnak szállítani, maximális sebességük 19 csomó lesz.
A Jantar Unity különlegessége a fejlett hibrid hajtásrendszer. A hagyományos dízelmotorok helyett négy cseppfolyósított földgáz (LNG) motorral és akkumulátoros segédrendszerrel rendelkezik. Az LNG egy átmeneti üzemanyag, amely drasztikusan csökkenti a CO2-kibocsátást és kiküszöböli a káros szennyező anyagokat, például a kén-oxidokat. A hibrid rendszer magában foglalja a hajó farán és orrán elhelyezett azimutális hajtóműveket is, amelyek jelentősen javítják a manőverezhetőséget, megkönnyítve és növelve a dokkolás biztonságát.
A vezető lengyel tengeri fuvarozók közös vállalkozása, a Polskie Promy beruházásának célja, hogy környezetbarát technológiák alkalmazásával erősítse az ország pozícióját a Balti-tengeren.
A Viking Line bővíti fosszilis tüzelőanyag-mentes árufuvarozását
A zöld átállás nem csak az új hajókról szól, hanem a tisztább működésről is. 2025. szeptember 1-jétől a Viking Line Cargo fosszilis tüzelőanyag-mentes szállítást kínál mindhárom útvonalon (Turku–Stockholm, Helsinki–Stockholm és Helsinki–Tallinn).
Ezt a kezdeményezést a cseppfolyósított biogáz (LBG) használatának jelentős növekedése teszi lehetővé, amely egy tanúsított európai bioüzemanyag. A Viking Line partnerségre lépett a Gasummal, hogy az idén legalább 3800 tonnára növelje LBG-beszerzését, ami jelentős növekedést jelent a 2024-ben felhasznált 600 tonnához képest. Ez a lépés azt mutatja, hogy a vállalatok jelentős hatást gyakorolhatnak a környezetre, ha meglévő flottájukban fenntartható üzemanyagokat használnak.
A Finnlines Hansa Superstar osztálya metanolra átalakítva
A Finnlines is megerősíti elkötelezettségét a fenntarthatóság iránt azzal, hogy bevezet egy új hajóosztályt, amely a Finnország–Németország útvonalra lett átalakítva. A vállalat bejelentette, hogy három új generációs Ro-Pax hajót rendelt az újonnan kijelölt Hansa Superstar osztályba. A China Merchants Jinling Shipyard által épített hajók átadását 2028–2029-re tervezik.
A hajókat a hajózás jövőjét szem előtt tartva tervezték. Metanol üzemű motorokkal vannak felszerelve, amely a „jövő üzemanyaga” és lehetővé teszi a „nettó nulla kibocsátást”. A hajók optimalizált hajótestének és hajócsavarjának kialakítása, valamint az energiahatékony energiagazdálkodási rendszerek és a parti áramellátás készenléte várhatóan több mint 50%-kal csökkenti a szállított rakomány egységenkénti CO2-kibocsátást a jelenlegi, ugyanazon útvonalakon közlekedő hajókhoz képest.
A Grimaldi Group kiterjedt új hajóépítési programjának részeként a Hansa Superstar hajók a fenntarthatóságot ötvözik a fokozott utaskomforttal, modern kabinokkal, számos étteremmel, wellnessrészleggel és panorámás kilátást nyújtó bárral. Ez a beruházás az iparágban megfigyelhető általános tendenciát tükrözi, amely szerint a fenntarthatóság és a magas színvonalú szolgáltatás kéz a kézben járnak.
Ezek a példák – az új hibrid konstrukcióktól és átalakításoktól a bioüzemanyagok szélesebb körű használatáig és a jövőbiztos hajók megrendeléséig – jól illusztrálják a tengeri közlekedési ágazat átalakulásának dinamikus és átfogó jellegét. Ez a változás nem távoli cél, hanem egy sor konkrét, folyamatban lévő projekt, amely megváltoztatja az áruk és emberek tengeri szállításának módját.
A közlekedés fenntartható jövője felé
Ahogy a komp- és közlekedési ipar egy új, környezetbarátabb korszakba lép, a megfelelő közlekedési megoldás kiválasztása fontosabb, mint valaha.
Vezető közlekedési jegyértékesítőként a Freightlink összeköti a fuvarozókat, sofőröket, futárokat és gyártókat Európa-szerte, és költséghatékony közlekedési megoldásokat kínál kompok, vasút és alagutak igénybevételével. Akár kisvállalkozás, akár nagyvállalat, segítünk Önnek eligazodni a fenntartható szállítás változó világában.
Vegye fel velünk a kapcsolatot, hogy megbeszéljük igényeit.
United Kingdom
Republic of Ireland
Polska
România
Republica Moldova
Российская Федерация
Украина
Республика Беларусь
Литва
Латвия
Эстония
Deutschland
Schweiz
Österreich
Lichtenstein
Belgien
Luxemburg
Magyarország
Česká republika
Slovenská republika.
España
Italia
Bulgaria