
A tengeri szállítási ágazat a nulla kibocsátású jövő felé halad, az új, technológiailag fejlett hajók és a meglévő flottákban tisztább üzemanyagok használatának kombinálásával. Ez az átalakulás különösen nyilvánvaló a Balti-tengeren, ahol a hajózási társaságok jelentős beruházásokat hajtanak végre a fenntartható megoldásokba, hogy elérjék az ambiciózus dekarbonizációs célokat.
Lengyelország csatlakozik a zöld flottához: Jantar Unity
2025. szeptember 15-én Lengyelország jelentős mérföldkőhöz érkezett a Jantar Unity üzembe helyezésével, amely az első a POLSCA Baltic Ferries projekt számára épített új típusú modern Ro-Pax kompok közül. A gdański hajógyárban épített hajó jelenleg tengeri próbaúton van, ami fontos lépés a 2026 elején történő üzembe helyezése előtt.
Az új osztályú kompok a fejlett hajóépítés bizonyítékai. Minden hajó 195,6 méter hosszú és 32,2 méter széles lesz, teherautók és személyautók számára 4100 négyzetméteres raktérrel rendelkezik. A kompok legfeljebb 400 utast és 50 legénységi tagot tudnak szállítani, maximális sebességük 19 csomó lesz.
A Jantar Unity különlegessége a fejlett hibrid hajtásrendszer. A hagyományos dízelmotorok helyett négy cseppfolyósított földgáz (LNG) motorral és akkumulátoros segédrendszerrel rendelkezik. Az LNG egy átmeneti üzemanyag, amely drasztikusan csökkenti a CO2-kibocsátást és kiküszöböli a káros szennyező anyagokat, például a kén-oxidokat. A hibrid rendszer magában foglalja a hajó farán és orrán elhelyezett azimutális hajtóműveket is, amelyek jelentősen javítják a manőverezhetőséget, megkönnyítve és növelve a dokkolás biztonságát.
A vezető lengyel tengeri fuvarozók közös vállalkozása, a Polskie Promy beruházásának célja, hogy környezetbarát technológiák alkalmazásával erősítse az ország pozícióját a Balti-tengeren.
A Viking Line bővíti fosszilis tüzelőanyag-mentes árufuvarozását
A zöld átállás nem csak az új hajókról szól, hanem a tisztább működésről is. 2025. szeptember 1-jétől a Viking Line Cargo fosszilis tüzelőanyag-mentes szállítást kínál mindhárom útvonalon (Turku–Stockholm, Helsinki–Stockholm és Helsinki–Tallinn).
Ezt a kezdeményezést a cseppfolyósított biogáz (LBG) használatának jelentős növekedése teszi lehetővé, amely egy tanúsított európai bioüzemanyag. A Viking Line partnerségre lépett a Gasummal, hogy az idén legalább 3800 tonnára növelje LBG-beszerzését, ami jelentős növekedést jelent a 2024-ben felhasznált 600 tonnához képest. Ez a lépés azt mutatja, hogy a vállalatok jelentős hatást gyakorolhatnak a környezetre, ha meglévő flottájukban fenntartható üzemanyagokat használnak.
A Finnlines Hansa Superstar osztálya metanolra átalakítva
A Finnlines is megerősíti elkötelezettségét a fenntarthatóság iránt azzal, hogy bevezet egy új hajóosztályt, amely a Finnország–Németország útvonalra lett átalakítva. A vállalat bejelentette, hogy három új generációs Ro-Pax hajót rendelt az újonnan kijelölt Hansa Superstar osztályba. A China Merchants Jinling Shipyard által épített hajók átadását 2028–2029-re tervezik.
A hajókat a hajózás jövőjét szem előtt tartva tervezték. Metanol üzemű motorokkal vannak felszerelve, amely a „jövő üzemanyaga” és lehetővé teszi a „nettó nulla kibocsátást”. A hajók optimalizált hajótestének és hajócsavarjának kialakítása, valamint az energiahatékony energiagazdálkodási rendszerek és a parti áramellátás készenléte várhatóan több mint 50%-kal csökkenti a szállított rakomány egységenkénti CO2-kibocsátást a jelenlegi, ugyanazon útvonalakon közlekedő hajókhoz képest.
A Grimaldi Group kiterjedt új hajóépítési programjának részeként a Hansa Superstar hajók a fenntarthatóságot ötvözik a fokozott utaskomforttal, modern kabinokkal, számos étteremmel, wellnessrészleggel és panorámás kilátást nyújtó bárral. Ez a beruházás az iparágban megfigyelhető általános tendenciát tükrözi, amely szerint a fenntarthatóság és a magas színvonalú szolgáltatás kéz a kézben járnak.
Ezek a példák – az új hibrid konstrukcióktól és átalakításoktól a bioüzemanyagok szélesebb körű használatáig és a jövőbiztos hajók megrendeléséig – jól illusztrálják a tengeri közlekedési ágazat átalakulásának dinamikus és átfogó jellegét. Ez a változás nem távoli cél, hanem egy sor konkrét, folyamatban lévő projekt, amely megváltoztatja az áruk és emberek tengeri szállításának módját.
A közlekedés fenntartható jövője felé
Ahogy a komp- és közlekedési ipar egy új, környezetbarátabb korszakba lép, a megfelelő közlekedési megoldás kiválasztása fontosabb, mint valaha.
Vezető közlekedési jegyértékesítőként a Freightlink összeköti a fuvarozókat, sofőröket, futárokat és gyártókat Európa-szerte, és költséghatékony közlekedési megoldásokat kínál kompok, vasút és alagutak igénybevételével. Akár kisvállalkozás, akár nagyvállalat, segítünk Önnek eligazodni a fenntartható szállítás változó világában.
Vegye fel velünk a kapcsolatot, hogy megbeszéljük igényeit.