Új javaslat van az asztalon, a Finn és Észt fővárosok összekapcsolását illetően, ez pedig a vasúti csatorna. Azonban tényleg létre jöhet ez a merész gondolat?
Helsinki és Tallin jelen pillatban jó néhány komp operátor által össze van kapcsolva. A tenger alatti csatorna ötlete azonban a leghosszabb víz alatti csatornát jelentené a világon. Amennyiben ez megvalósul, a saccolt összeg 16 milliárd euro körül lenne a munkálatok 2025-ben történő megkezdésével. A EU ebből 3.1 milliót eurot hagyott jóvá a megvalósításhoz.
Helsinki – Tallinn kompok
A Helsinki és Tallinn között átkelő teherkomp időtartama jelen pillanatban 2 és fél órába telik Tallink Silja, Viking Line vagy Eckero Line által. Körülbelül 3.8 millió tonnás rakomány kel át évente. Ez kb. olyan 8 millióra van jósolva 2050-re mind két kompot használva plusz a csatornát alapul véve, ami a projektbefektetés több, mint felét finanszírozza.
FinEst Link Projekt
Helsinki és Tallinn egy előzetes megvalósíthatósági tervet futtattak, mely 2015 februárjában fejeződött be. A tanulmány az alagút műszaki és gazdasági átvitelére összepontosított.
A teljes megvalósíthatósági jelentés, amely februárban fejeződött be szerint az alagút 92 kilóméteres hosszúságú lesz (a Csalagút 51 kilóméteres), két mesterséges szigettel és két vasúti alagúttal, az Európai 1435 mm-es nyomtávot használva. Az alagút legményebb pontja 215 méter mélyen a tenger alatt helyezkedne el.
A teljes jelentés letölthető a FinEst Link honlapjáról.
A FinEst Link projekt igazgatója, Kari Ruohonen mondta:
„A mélyebb iker-városi intergráció és a regionális fejlesztés szempontjából jelentős előnyökkel járhat az alagút. Finnország földrajzilag hasonlít egy szigetre és az alagút kapcsolatot teremtene a közép-európai vasúthálózattal.”
A napi kapacitás várhatóan 40 személyszállító vonatból, 11 autószállító vonatból, 17 tehergépjármű-szállítóból és 3 teherfogalomból áll, melynek menetideje körülbelül 30 perc és a becsült jegyár 18 euro.
Ti mit gondoltok a Helsinki – Tallinn alagút létrehozásáról? Ti használnátok?
United Kingdom
Republic of Ireland
Polska
România
Republica Moldova
Российская Федерация
Украина
Республика Беларусь
Литва
Латвия
Эстония
Deutschland
Schweiz
Österreich
Lichtenstein
Belgien
Luxemburg
Magyarország
Česká republika
Slovenská republika.
España
Italia
Bulgaria